Referat referansegruppemøte 2, gruppe 1

Utviklingstrekk som påvirker skolen var hovedtema for referansegruppemøte 2 med organisasjonene i skolen.

Dato:6. juni 2025, kl. 10.00-12.00   Sted:Kunnskapsdepartementet Kirkegata 18, rom 226 Yggdrasil  
Referent: SekretariatetMøteleder: Bjørn Haugstad

Til stede: 

Organisasjon:Medlem:
KSKristin Holm Jensen
ElevorganisasjonenHedda Bråten
UtdanningsforbundetMartin Minken
SkolelederforbundetMona Søbyskogen
LektorlagetDagne Sigrid Nordli
Skolenes LandsforbundBodil Gullseth
UHR-lærerutdanningSigne Kalsnes
LærerstudenteneKaren Joanna Melby Myhre
Foreldreutvalget for grunnskolenStåle Sand Kalkvik

Utvalget: Bjørn Haugstad og Hilde Skjerven

Sekretariatet: Borghild Lindhjem-Godal, Martine Løkholm,  Håkon Kavli, Kristin Oftebro Baum.

Oppstart
Utvalgsleder Bjørn Haugstad informerte om arbeidet i utvalget og det var en kort presentasjonsrunde. Bjørn trakk blant annet frem diskusjonene i utvalget om fellesskolen, sentrale utviklingstrekk generelt og skolenedleggelser spesielt. Han fortalte også om møtet med Sametinget og Karasjok kommune og betydningen av begrepet fellesskole i en samisk kontekst. Utvalgsleder informerte også om planlagt involveringsarbeid inkludert regionale møter og den nasjonale konferansen.

Sak 2-1 Utviklingstrekk:  Presentasjon av forberedte innlegg , 5 min per organisasjon

I forkant av møtet hadde sekretariat sendt et bakgrunnsnotat om sentrale utviklingstrekk. Medlemmene av referansegruppen ble på forhånd bedt om å velge ett eller flere utviklingstrekk de mente var sentrale for skolen og forberede et innlegg på inntil fem minutter med utgangspunkt i disse spørsmålene:

a. Fra deres ståsted, hvordan opplever dere at skolen blir – og vil bli – påvirket av dette utviklingstrekket?

b. Hvilke initiativ mener dere bør tas for at skolen skal møte dette utviklingstrekket på en god måte?  Hvorfor?

Utvalgsleder innledet presentasjonene med å snakke betydningen av KI og konsekvenser for skolen hvis KI på sikt blir bedre enn mennesker på alle kognitive oppgaver, slik mange spår. Han trakk også frem oppmerksomhetsøkonomien og hvordan smarttelefonen påvirker barn og unge. Utvalgsleder kom også inn på det postfaktuelle samfunnet og konspirasjonsteorier.

Møtet besto videre  av rekkeframlegg fra referansegruppens medlemmer etterfulgt av diskusjon i grupper.

Mange trakk frem individualisering og et økende individfokus som et viktig utviklingstrekk. Flere kom inn på at fellesskolen blir enda viktigere i lys av de politiske utviklingstrekkene som økt geopolitisk spenning og økt polariseirng. Det var også flere som trakk frem økonomiske rammefaktorer og store regionale ulikheter i skoletilbudet.

I gruppediskusjonene kom man blant annet inn på foreldrenes rolle,  skole hjem samarbeid, hva elevene trenger for å bli gode samfunnsborgere og betydningen av ny teknologi.